ALV palautus kirjanpidossa
Tiesitkö tästä alv-palautuksesta? Näissä tapauksissa vero voidaan palauttaa EU-ostoista
Yritykseltä saattaa jäädä hyödyntämättä alv-palautus ulkomailta tehdyistä ostoista.
Suomalainen yrittäjä tai yritys voi hakea palautuksena arvonlisäveron, joka sisältyy liiketoimintaa varten muista EU-maista ostettuihin tavaroihin ja palveluihin. Myös tavaran maahantuonnin yhteydessä maksettu vero voidaan palauttaa.
Läheskään kaikki yritykset eivät kuitenkaan hyödynnä alv-palautusmahdollisuutta. Vuonna 2017 Verohallinto arvioi, että summa voi olla miljoonia euroja. Sen mukaan veroja saattoi jäädä hakematta muun muassa matka- ja seminaarikuluista.
– Selittäviä tekijöitä löytynee sekä tietopuolelta että siitä, millaiseksi palautusprosessi käytännössä koetaan: yrityksissä ei ole tietoa ja prosessi koetaan hankalaksi, Suomen Yrittäjien veroasiantuntija Laura Kurki sanoo.
Näissä tapauksissa palautus on mahdollinen
Tavaran tai palvelun ostohintaan sisältyvän arvonlisäveron voi saada takaisin, jos yritys on merkitty alv-rekisteriin, tavaroita tai palveluita hankitaan ulkomailta arvonlisäverollista liiketoimintaa varten ja yritys ei ole alv-velvollinen myynneistä siinä maassa, josta tavarat tai palvelut on ostettu.
Vaikka palautusmenettely on pääosin samanlainen kaikissa EU-maissa, yksityiskohdissa voi olla eroa. Kurjen mukaan esimerkiksi asiointikieli, tavaroiden ja palveluiden koodit, hakemuksen liitteisiin liittyvät käytännöt sekä asiamiehen toimivalta voivat poiketa valtiokohtaisesti.
– Tietojen tarkempi selvittely palautusmaan verottajan nettisivuilta tai EU-komission arvonlisäverotusta koskevasta käsikirjasta saattaa myös olla kynnyksen takana. Varsinkin jos ulkomaalaispalautukseen oikeuttavia laskuja on vain muutamia ja summat ovat pieniä, yrityksissä voidaan kokea, ettei vieras tai hankalaksi koettu menettely ”maksa vaivaa”, Kurki jatkaa.
Hän pitää mahdollisena, että palautusten hakemista voi edistää asioinnin siirtyminen ALVEU-palvelusta Verohallinnon sähköiseen OmaVero-palveluun.
Tarkempia ohjeita alv-palautuksen hakemiseen löytyy täältä. Täällä puolestaan opastetaan, miten palautusta haetaan OmaVero-palvelussa.
Brexit vaikuttaa palautuksiin
Brexit aiheuttaa muutoksia myös arvonlisäveron ulkomaalaispalautuksen hakemiseen. Verohallinnon sähköisessä OmaVero-palvelussa voi hakea palautusta hankinnoista, jotka on tehty Britanniassa viimeistään 31.12.2020. Hakemus on tehtävä viimeistään 31.3.2021.
– Palautushakemusta ei voi tehdä sähköisesti, kun hankinta Britanniassa on tehty 1.1.2021 tai sen jälkeen. Tällöin tarkempi menettelyohjeistus tulee selvittää Britannian veroviranomaiselta, Kurki opastaa.
Arvonlisäveron palautusta voi hakea OmaVero-palvelussa Pohjois-Irlannissa tehdyistä hankinnoista silloin, kun hankinta koskee tavaroita. Pohjois-Irlantia koskeva siirtymäaika päättyy 31.12.2024. Verohallinnon verkkosivuille kerrotaan tarkemmin, miten Brexit vaikuttaa verotukseen.
Yritykseltä saattaa jäädä hyödyntämättä alv-palautus ulkomailta tehdyistä ostoista.
Suomalainen yrittäjä tai yritys voi hakea palautuksena arvonlisäveron, joka sisältyy liiketoimintaa varten muista EU-maista ostettuihin tavaroihin ja palveluihin. Myös tavaran maahantuonnin yhteydessä maksettu vero voidaan palauttaa.
Läheskään kaikki yritykset eivät kuitenkaan hyödynnä alv-palautusmahdollisuutta. Vuonna 2017 Verohallinto arvioi, että summa voi olla miljoonia euroja. Sen mukaan veroja saattoi jäädä hakematta muun muassa matka- ja seminaarikuluista.
– Selittäviä tekijöitä löytynee sekä tietopuolelta että siitä, millaiseksi palautusprosessi käytännössä koetaan: yrityksissä ei ole tietoa ja prosessi koetaan hankalaksi, Suomen Yrittäjien veroasiantuntija Laura Kurki sanoo.
Näissä tapauksissa palautus on mahdollinen
Tavaran tai palvelun ostohintaan sisältyvän arvonlisäveron voi saada takaisin, jos yritys on merkitty alv-rekisteriin, tavaroita tai palveluita hankitaan ulkomailta arvonlisäverollista liiketoimintaa varten ja yritys ei ole alv-velvollinen myynneistä siinä maassa, josta tavarat tai palvelut on ostettu.
Vaikka palautusmenettely on pääosin samanlainen kaikissa EU-maissa, yksityiskohdissa voi olla eroa. Kurjen mukaan esimerkiksi asiointikieli, tavaroiden ja palveluiden koodit, hakemuksen liitteisiin liittyvät käytännöt sekä asiamiehen toimivalta voivat poiketa valtiokohtaisesti.
– Tietojen tarkempi selvittely palautusmaan verottajan nettisivuilta tai EU-komission arvonlisäverotusta koskevasta käsikirjasta saattaa myös olla kynnyksen takana. Varsinkin jos ulkomaalaispalautukseen oikeuttavia laskuja on vain muutamia ja summat ovat pieniä, yrityksissä voidaan kokea, ettei vieras tai hankalaksi koettu menettely ”maksa vaivaa”, Kurki jatkaa.
Hän pitää mahdollisena, että palautusten hakemista voi edistää asioinnin siirtyminen ALVEU-palvelusta Verohallinnon sähköiseen OmaVero-palveluun.
Tarkempia ohjeita alv-palautuksen hakemiseen löytyy täältä. Täällä puolestaan opastetaan, miten palautusta haetaan OmaVero-palvelussa.
Brexit vaikuttaa palautuksiin
Brexit aiheuttaa muutoksia myös arvonlisäveron ulkomaalaispalautuksen hakemiseen. Verohallinnon sähköisessä OmaVero-palvelussa voi hakea palautusta hankinnoista, jotka on tehty Britanniassa viimeistään 31.12.2020. Hakemus on tehtävä viimeistään 31.3.2021.
– Palautushakemusta ei voi tehdä sähköisesti, kun hankinta Britanniassa on tehty 1.1.2021 tai sen jälkeen. Tällöin tarkempi menettelyohjeistus tulee selvittää Britannian veroviranomaiselta, Kurki opastaa.
Arvonlisäveron palautusta voi hakea OmaVero-palvelussa Pohjois-Irlannissa tehdyistä hankinnoista silloin, kun hankinta koskee tavaroita. Pohjois-Irlantia koskeva siirtymäaika päättyy 31.12.2024. Verohallinnon verkkosivuille kerrotaan tarkemmin, miten Brexit vaikuttaa verotukseen.